Současnost technické výchovy na ZŠ v ČR
3. Technická výchova dnes podle RVP --> ŠVP
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání ve své
aktualizované podobě, platný od 1. 9. 2013 definuje mimo jiné
vzdělávací oblast „Člověk a svět práce“ (11, s. 87).
„Oblast Člověk a svět práce postihuje široké spektrum pracovních
činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských
dovedností v různých oborech lidské činnosti a přispívá k vytváření
životní a profesní orientace žáků.“ (11, s. 87)
„Vzdělávací oblast Člověk a svět práce se cíleně zaměřuje na
praktické pracovní dovednosti a návyky a doplňuje celé základní
vzdělávání o důležitou složku nezbytnou pro uplatnění člověka v
dalším životě a ve společnosti. Tím se odlišuje od ostatních
vzdělávacích oblastí a je jejich určitou protiváhou. Je založena na
tvůrčí myšlenkové spoluúčasti žáků.“ (11, s. 87)
Na II. stupni je vzdělávací oblast „Člověk a svět práce“
rozdělena na osm tematických okruhů: „práce s technickými
materiály“, „design a konstruování“, „pěstitelské
práce a chovatelství“, „provoz a údržba domácnosti“, „příprava
pokrmů“, „práce s laboratorní technikou“, „využití
digitálních technologií“ a „svět práce“, který je povinný
v 8. a 9. ročníku.
Školy vybírají podle svých podmínek a pedagogických záměrů
minimálně jeden další okruh z uvedené nabídky. Vybrané tematické
okruhy je však nutné realizovat vždy v plném rozsahu – viz učivo a
očekávané výstupy v RVP. (11, s. 87)
RVP sice doporučuje, zařazovat do vzdělávání žáků co největší počet
tematických okruhů, ale samotná praxe je ovlivněna nejen časovou
dotací (dle rámcového učebního plánu minimálně 3 hod. pro II. st.),
ale i materiálním vybavením školy a kvalifikací učitele. (11)

Kvalita výuky je ovlivněna hlavně materiálním
vybavením a (ne)kvalifikací učitele
Literatura a zdroje zde...
Pokračovat na část - "INOVACE
PČ"
|